Ρυθμός είναι η εσωτερική διάρθρωση του μέτρου, ο τρόπος με τον οποίο οργανώνονται και τονίζονται οι αξίες μέσα στην έκταση του μέτρου. Ο ρυθμός του τραγουδιού αναδεικνύεται τόσο από τον τονισμό του στοίχου , όσο και από την μελωδία.
Ρυθμοί:
2σημοι: Χασάπικος, Χασαποσέρβικος,
3σημοι: Βαλσ, Τσάμικος,
4σημοι: Συρτός, Ρούμπα, Μπαγιό,
5σημοι Μπαϊντούσκα, Τικ,
6σημοι: Ζωναράδικος,
7σημοι Συρτός Κλαματιανός, Μαντηλάτος, Ράικος, Τικ τρομαχτόν,
8σημοι: Τσιφτετέλι, Μπολερό,
9σημοι: Καρσιλαμάς, Αργιλαμάς, Συγκαθιστός, Ζειμπέκικο, Απτάλικο, Διπάτ, Τάμζαρα,
Τα όργανα που κρατάνε τον ρυθμό είναι κυρίως διάφορα μεβρανόφωνα κρουστά (τουμπερλέκι, μπεντίρ) και διάφορα ιδιόφωνα κρούστά (ζήλια, μπεγλέρι, ποτιράκια).
Ρυθμοί:
2σημοι: Χασάπικος, Χασαποσέρβικος,
3σημοι: Βαλσ, Τσάμικος,
4σημοι: Συρτός, Ρούμπα, Μπαγιό,
5σημοι Μπαϊντούσκα, Τικ,
6σημοι: Ζωναράδικος,
7σημοι Συρτός Κλαματιανός, Μαντηλάτος, Ράικος, Τικ τρομαχτόν,
8σημοι: Τσιφτετέλι, Μπολερό,
9σημοι: Καρσιλαμάς, Αργιλαμάς, Συγκαθιστός, Ζειμπέκικο, Απτάλικο, Διπάτ, Τάμζαρα,
16σημοι: Πουστσένο ή Λυτός ή Λεβέντικος,
κτλ.
---------------------------------
The usuls are performed in beats, known in Turkish as "darp." The beats are traditionally practiced with the right and left hand striking the right and left legs. The usuls are named according to the length and form of their beats. Düm, tek, teke, tekâ, tâhek... Usuls contain internal rhythmic elements known as "düzüm" or "ika". Thus an 8-meter usul can appear in two different forms:
In Turkish music, the usuls are referred to according to their names, not their meters. With an array of characteristics as broad and varied as the makams, the usuls of Turkish music are divided into two main groups:
a) Minor usuls
b) Major usuls
The minors are those of 2 to 15 beats. The majors are those containing from 16 to 124 beats. Below are the usuls of Turkish music according to their time signatures:
2 beats: Nim Sofyan
3 beats: Semai, Samai ta'er, valz: 3/4 ,
4 beats: Sofyan
5 beats: Türk Aksagi, Shoush (5/8) ,
Πρόχειρο για οργάνωση
--------------------------
2/4 Χασάπικο koniali, Fox ,
3/4 Semai , Belly Dance Loops
4/4 Συρτό (3 3 2) , Arab Rhythmology / Mizan Project - Ayyoub trance rhythm , Arab Rhythmology / Mizan Project - Malfouf Egyptian rhythm , Sirto ,
6/4 Yuruk semai , ,
6/8
7/8 Συρτό (3 2 2) Ρυθμός Καλαματιανός
7/8 Laz-Gypsy
7/8 ???
8/8 Τσιφτετέλι , Turkish Rhythmology - Çiftetelli , Ritmo arabe pista 3 ,
?? jhf ,
Ζεϊμπέκικο παλιό , Zeybek greek2 , ,
Ζεϊμπέκικο νέο , Ρυθμός ζεϊμπέκικο νέο , ,
Ζεϊμπέκικο καμηλιέρικο
Ζεϊμπέκικο απτάλικο, Απτάλικος τουμπελέκι 100 bpm
9/8 Καρσιλαμάς (2 2 2 3) , Turkish Rhythmology - Aksak / Karşilama , Eastern Expressions
Αργιλαμάς 9/8 (2 3 2 2) , Turkish Rhythmology - Raksaksaği , Turkish Rhythms on Drums - Roman Aksak 9/8 , Αργιλαμάς τουμπελέκι 120 bpm ,
10/8 Aksak semai , Turkish Rhythmology - Aksak Semai , BELLY DANCE RHYTHM - AKSAK SEMAI /SAMAI THAQIL10/8 , Rhythm aksak semai , Ritmo arabe pista 8 , Aksak semai 109 , middle east loop - samai 104 bpm , Eastern Expressions , SAMAI - 80 BPM
10/8 Jurjuna , Turkish Rhythmology - Jurjuna , curchuna ,
Κόνιαλι
Ρυθμοί Πόντου
Διπάτ 9/8 (2322)
Τικ
Τάμζαρα 9/8
Ρυθμοί Θράκης
Ζωναράδικο
Μπαϊντούσκα
Συγκαθιστός
Μαντηλάτος
Ρυθμοί Μακεδονίας
Λεβέντικος 16/8 (2223223) Πουστσένο
Πουσνίτσα 15/8 Πουσνίτσα
Ελληνικοί ρυθμοί:
---------------------------------
Οι ρυθμοί σύμφωνα με την Τούρκικη μουσική
TURKISH CLASSICAL MUSIC
USULS
After the makams, the usuls comprise the next most typical characteristic of Turkish music. The term usul, which includes both the concepts of meter (mesur) and rhythm, grew and developed out of the marriage of Ottoman-Turkish music and poetic meters. Thus they are a concept that can be integrated with lyrics.The usuls are performed in beats, known in Turkish as "darp." The beats are traditionally practiced with the right and left hand striking the right and left legs. The usuls are named according to the length and form of their beats. Düm, tek, teke, tekâ, tâhek... Usuls contain internal rhythmic elements known as "düzüm" or "ika". Thus an 8-meter usul can appear in two different forms:
In Turkish music, the usuls are referred to according to their names, not their meters. With an array of characteristics as broad and varied as the makams, the usuls of Turkish music are divided into two main groups:
a) Minor usuls
b) Major usuls
The minors are those of 2 to 15 beats. The majors are those containing from 16 to 124 beats. Below are the usuls of Turkish music according to their time signatures:
A) Minors
3 beats: Semai, Samai ta'er, valz: 3/4 ,
4 beats: Sofyan
5 beats: Türk Aksagi, Shoush (5/8) ,
Mürekkep
Nim Sofyan
7 beats: Devr-i Hindi, Bendir 7/8 (322)tono, Bendir: 7/8 ,
Devr-i Turan, Mizan Project / Turkish - Laz-Gypsy, Laz (7/8) ,
8 beats: Düyek, mahsum - 158 bpm , Baladi, malfuf 90 bpm , ,
Müsemmen
9 beats: Aksak, Solace - Kashlima (9/8) , Karsilamas , karsilama ,
Nim Sofyan
7 beats: Devr-i Hindi, Bendir 7/8 (322)tono, Bendir: 7/8 ,
Devr-i Turan, Mizan Project / Turkish - Laz-Gypsy, Laz (7/8) ,
8 beats: Düyek, mahsum - 158 bpm , Baladi, malfuf 90 bpm , ,
Müsemmen
9 beats: Aksak, Solace - Kashlima (9/8) , Karsilamas , karsilama ,
Avfer,
Oynak,
Raks Aksagi
10 beats: Aksak Semai, samai 104 bpm , SAMAI - 80 BPM ,
Lenk Fahte,
Ceng-i Harbi ceng i hardi tono , Çeng-i Harbi 2 ,
Oynak,
Raks Aksagi
10 beats: Aksak Semai, samai 104 bpm , SAMAI - 80 BPM ,
Lenk Fahte,
Ceng-i Harbi ceng i hardi tono , Çeng-i Harbi 2 ,
11 beats: Tek vurus
12 beats: Frenkçin,
Nim Çember,
Ikiz aksak
13 beats: Nim Evsat,
Sarki Devr-i Revani,
Bektasi Devr-i Revani
14 beats: âyin Devr-i Revani (Mevlevi Devr-i Revani)
15 beats: Raksan
B) Majors
16 beats: Çifte Düyek, CHIFTETELI , Turkish Rhythmology - Çiftetelli ,
Fer',
Nim Berefsan,
Nim Hafif
18 beats:Türki Darb,
Nim Devir
20 beats: Fahte
21 beats: Durak Evferi
22 beats: Hezeç
24 beats: Çenber,
Nim Sakil
26 beats: Evsat,
Beste Devr-i Revani
28 beats: Frengi Fer,
Devr-i Kebir, Turkish Rhythmology - Devri Kebir
Reme
32 beats: Muhammes, Muhames tono ,
Hafif , hafif tono , Mehmet Salih Sırmaçekiç
Berefsan, Berefsan tono , Beresgan tono1 ,
38 beats: Darb-i Hüner
48 beats: Sakil
60 beats: Nim Zencir
64 beats: Havi
88 beats: Darb-i Fetih
120 beats: Zencir
124 beats: Çehar
12 beats: Frenkçin,
Nim Çember,
Ikiz aksak
13 beats: Nim Evsat,
Sarki Devr-i Revani,
Bektasi Devr-i Revani
14 beats: âyin Devr-i Revani (Mevlevi Devr-i Revani)
15 beats: Raksan
B) Majors
16 beats: Çifte Düyek, CHIFTETELI , Turkish Rhythmology - Çiftetelli ,
Fer',
Nim Berefsan,
Nim Hafif
18 beats:Türki Darb,
Nim Devir
20 beats: Fahte
21 beats: Durak Evferi
22 beats: Hezeç
24 beats: Çenber,
Nim Sakil
26 beats: Evsat,
Beste Devr-i Revani
28 beats: Frengi Fer,
Devr-i Kebir, Turkish Rhythmology - Devri Kebir
Reme
32 beats: Muhammes, Muhames tono ,
Hafif , hafif tono , Mehmet Salih Sırmaçekiç
Berefsan, Berefsan tono , Beresgan tono1 ,
38 beats: Darb-i Hüner
48 beats: Sakil
60 beats: Nim Zencir
64 beats: Havi
88 beats: Darb-i Fetih
120 beats: Zencir
124 beats: Çehar
Πρόχειρο για οργάνωση
--------------------------
2/4 Χασάπικο koniali, Fox ,
3/4 Semai , Belly Dance Loops
4/4 Συρτό (3 3 2) , Arab Rhythmology / Mizan Project - Ayyoub trance rhythm , Arab Rhythmology / Mizan Project - Malfouf Egyptian rhythm , Sirto ,
6/4 Yuruk semai , ,
6/8
7/8 Συρτό (3 2 2) Ρυθμός Καλαματιανός
7/8 Laz-Gypsy
7/8 ???
8/8 Τσιφτετέλι , Turkish Rhythmology - Çiftetelli , Ritmo arabe pista 3 ,
?? jhf ,
Ζεϊμπέκικο παλιό , Zeybek greek2 , ,
Ζεϊμπέκικο νέο , Ρυθμός ζεϊμπέκικο νέο , ,
Ζεϊμπέκικο καμηλιέρικο
Ζεϊμπέκικο απτάλικο, Απτάλικος τουμπελέκι 100 bpm
9/8 Καρσιλαμάς (2 2 2 3) , Turkish Rhythmology - Aksak / Karşilama , Eastern Expressions
Αργιλαμάς 9/8 (2 3 2 2) , Turkish Rhythmology - Raksaksaği , Turkish Rhythms on Drums - Roman Aksak 9/8 , Αργιλαμάς τουμπελέκι 120 bpm ,
10/8 Aksak semai , Turkish Rhythmology - Aksak Semai , BELLY DANCE RHYTHM - AKSAK SEMAI /SAMAI THAQIL10/8 , Rhythm aksak semai , Ritmo arabe pista 8 , Aksak semai 109 , middle east loop - samai 104 bpm , Eastern Expressions , SAMAI - 80 BPM
10/8 Jurjuna , Turkish Rhythmology - Jurjuna , curchuna ,
Devri turan (Μαντηλάτος) Mizan Project / Turkish Rhythmology - Laz-Gypsy
Κόνιαλι
Ρυθμοί Πόντου
Διπάτ 9/8 (2322)
Τικ
Τάμζαρα 9/8
Ρυθμοί Θράκης
Ζωναράδικο
Μπαϊντούσκα
Συγκαθιστός
Μαντηλάτος
Ρυθμοί Μακεδονίας
Λεβέντικος 16/8 (2223223) Πουστσένο
Πουσνίτσα 15/8 Πουσνίτσα
Ελληνικοί ρυθμοί: